Guvernør Per Boe Larsen præsenterede sine ideer for fremtiden i Rotary klubberne i Distrikt 1440 til distriktrådsmøde den 2. september i Rebild.
Til distriktsrådsmødet i Rebild i begyndelsen af september talte guvernør Per Boe Larsen om fremtiden for Rotary-klubberne i distrikt 1440, og han brugte verdenspræsidenten Francesco Arezzos fokus på udvikling af medlemstal og medlemmer, partnerskaber og innovation i sin fortælling om, hvad han mener, vi som Rotary-klubber skal have fokus på i den kommende tid.
Tirsdag den 2. september var distriktsrådet i Rotary distrikt 1440 samlet i Rebild til et møde om fremtiden for Rotary, hvad der arbejdes med i de forskellige udvalg, og hvordan vi udnytter hinandens styrker, så vi skaber et samarbejde, hvor alle bidrager med det, de er bedst til.
Guvernør Per Boe Larsen understregede i sin velkomst, at Rotary skal vokse både i medlemstal og i relevans for det omkringliggende samfund:
"Vi skal udvikle vores klubber, så vi giver bedre plads til nye medlemmer og tiltrækker dem til vores klubber, så vi kommer til at afspejle det omkringliggende samfund på en bedre måde. Vi skal fortsat skabe nye partnerskaber, og vi skal turde tænke innovativt, så vi fortsat kan være ´People of Action`," sagde Per.
Han fortalte også om Rotarys nye verdenspræsident, Francesco Arezzo, der ser udviklingen i vores medlemmer og vores medlemstal som det vigtigste område, samtidig med at vi samarbejder med andre organisationer i de lokale samfund, vi lever i.
"Alle jer, som er med til mødet, I er repræsentanter for Rotarys frivillighed og samarbejde med andre. En stor tak til jer alle for at bidrage til Rotary, og for at være med til at udbrede viden, vækst og venskab, som jeg vil arbejde for, mens jeg er guvernør i vores distrikt," sagde Per.
Tirsdag den 2. september var distriktsrådet i Rotary distrikt 1440 samlet i Rebild til et møde om fremtiden for Rotary, hvad der arbejdes med i de forskellige udvalg, og hvordan vi udnytter hinandens styrker, så vi skaber et samarbejde, hvor alle bidrager med det, de er bedst til.
Guvernør Per Boe Larsen understregede i sin velkomst, at Rotary skal vokse både i medlemstal og i relevans for det omkringliggende samfund:
"Vi skal udvikle vores klubber, så vi giver bedre plads til nye medlemmer og tiltrækker dem til vores klubber, så vi kommer til at afspejle det omkringliggende samfund på en bedre måde. Vi skal fortsat skabe nye partnerskaber, og vi skal turde tænke innovativt, så vi fortsat kan være ´People of Action`," sagde Per.
Han fortalte også om Rotarys nye verdenspræsident, Francesco Arezzo, der ser udviklingen i vores medlemmer og vores medlemstal som det vigtigste område, samtidig med at vi samarbejder med andre organisationer i de lokale samfund, vi lever i.
"Alle jer, som er med til mødet, I er repræsentanter for Rotarys frivillighed og samarbejde med andre. En stor tak til jer alle for at bidrage til Rotary, og for at være med til at udbrede viden, vækst og venskab, som jeg vil arbejde for, mens jeg er guvernør i vores distrikt," sagde Per.
Digitalt løft og nye kanaler
Henriette von Platen-Hallermund er DICO (District Internet Communication Officer) og formand for det udvalg, der ser på anvendelse af alle de muligheder, vi har fået med ClubRunner. Hver klub har med ClubRunner fået deres egen hjemmeside, hvilket giver os helt nye muligheder omkring nyheder og information fra de lokale Rotary-klubber og fra distriktet og Rotary Danmark.
"Der har i opstarten været en stor indsats fra alle, både klubber og distrikt, med at få medlemsdelen af ClubRunner til at løse klubbernes behov. Nu er tiden inde til at tage fat på hjemmesidedelen, så vi fremover kan bruge det til at nå længere ud med vores nyheder og budskaber,” sagde Henriette.

Henriette von Platen-Hallermund - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Per Boe Larsen fortalte, at nyhedsbrevene fremover vil få en ny form som John Nielsen og Erik Sønderby arbejder med:
"I og medlemmerne af Rotary har længe fået tilsendt en PDF med nyheder. Fremover laver vi en løsning, hvor I får tilsendt en nyhedsmail, hvor de enkelte nyheder ligger i brevet som links, og I så kan læse det på distriktets hjemmeside, når I klikker på de links, der er med. På den måde gør vi det også nemmere for mennesker uden for Rotary at følge med i, hvad vi laver i Rotary, fordi det ligger på vores hjemmeside," sagde Henriette.
John Nielsen forklarede, at det gør det nemmere at dele nyheder på sociale medier og dermed komme længere ud, og at hver klub dermed også kan dele det på deres egne platforme. Der pågår et arbejde hvor klubberne Facebook profiler og LinkedIn profiler kobles sammen med distriktets. Dette giver større samlet opmærksomhed, ligesom det giver trafik på klubbernes profiler at distriktets nyheder bliver formidlet over såvel distriktets profil som klubbernes.
Et stærkere billede af Rotary
Tina Woods er forperson for PR & Branding-udvalget i distriktet, og udvalget arbejder for at give Rotary et mere moderne og tidssvarende ansigt i offentligheden:
"Hvis vi ikke har medlemmer, så har vi ingen klub. Derfor skal vi blive bedre til at fortælle, hvem vi er, og hvad vi kan tilbyde. Det handler både om en ensartet visuel identitet og om at skabe godt indhold til sociale medier, hjemmesider og større events," sagde hun.
Hun fremhævede blandt andet arbejdet med en ny PR-pakke og et komplet introduktionsforløb for nye medlemmer i distriktets klubber, så flere nye medlemmer får en god start i klubberne.
"Det kan være svært for nogle klubber at byde nye medlemmer velkommen, og med et introduktionsforløb, som klubberne kan finde på hjemmesiden, kan der findes inspiration til, hvordan vi byder nye medlemmer velkommen og introducerer dem til fællesskabet i de lokale Rotary-klubber," sagde Tina.
"I og medlemmerne af Rotary har længe fået tilsendt en PDF med nyheder. Fremover laver vi en løsning, hvor I får tilsendt en nyhedsmail, hvor de enkelte nyheder ligger i brevet som links, og I så kan læse det på distriktets hjemmeside, når I klikker på de links, der er med. På den måde gør vi det også nemmere for mennesker uden for Rotary at følge med i, hvad vi laver i Rotary, fordi det ligger på vores hjemmeside," sagde Henriette.
John Nielsen forklarede, at det gør det nemmere at dele nyheder på sociale medier og dermed komme længere ud, og at hver klub dermed også kan dele det på deres egne platforme. Der pågår et arbejde hvor klubberne Facebook profiler og LinkedIn profiler kobles sammen med distriktets. Dette giver større samlet opmærksomhed, ligesom det giver trafik på klubbernes profiler at distriktets nyheder bliver formidlet over såvel distriktets profil som klubbernes.
Et stærkere billede af Rotary
Tina Woods er forperson for PR & Branding-udvalget i distriktet, og udvalget arbejder for at give Rotary et mere moderne og tidssvarende ansigt i offentligheden:
"Hvis vi ikke har medlemmer, så har vi ingen klub. Derfor skal vi blive bedre til at fortælle, hvem vi er, og hvad vi kan tilbyde. Det handler både om en ensartet visuel identitet og om at skabe godt indhold til sociale medier, hjemmesider og større events," sagde hun.
Hun fremhævede blandt andet arbejdet med en ny PR-pakke og et komplet introduktionsforløb for nye medlemmer i distriktets klubber, så flere nye medlemmer får en god start i klubberne.
"Det kan være svært for nogle klubber at byde nye medlemmer velkommen, og med et introduktionsforløb, som klubberne kan finde på hjemmesiden, kan der findes inspiration til, hvordan vi byder nye medlemmer velkommen og introducerer dem til fællesskabet i de lokale Rotary-klubber," sagde Tina.

Tina Woods - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Stærk klubkultur giver stærke venskaber
John Christensen var det sidste indslag på mødet, og han mindede os alle sammen om, at Rotarys styrke ligger i fællesskabet.
"En stærk klubkultur skaber stærke venskaber. Det gælder om at bruge hinandens styrker og at huske at give plads til det sociale, også efter møderne," sagde han.
John vil også være en af de oplægsholdere, som Rotarys medlemmer kommer til at møde til distriktskonferencen på Hjørring Gymnasium den 4. oktober 2025, hvor alle Rotarys medlemmer er velkomne. Her vil der blandt andet blive sat fokus på, hvordan andre Rotary-klubber i andre lande har lavet nye klubformer, og hvordan Rotary International arbejder med at udvikle Rotary-klubberne i hele verden.

John Christensen - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Per Boe Larsen rundede mødet af:
"Tak fordi I alle er kommet i dag og for jeres frivillighed i Rotary. Uden jeres arbejde for Rotary ville det ikke være muligt at gøre en forskel. Nu skal vi arbejde mere med at gøre Rotary kendt, så vi sammen kan skabe ´viden, vækst og venskab`," sluttede han mødet af med.
Af Anders Godtfred-Rasmussen
